lørdag 17. desember 2016

Fare! Advent i Monsterheimen.


Om jeg sitter helt stille og slår av lyden på TV'n, kan jeg høre ivrige små stemmer fra under sofaen. Små gledesutbrudd, romstering og rasling. Hybelkaninene feirer visst også jul! Jeg forsto det da en remse med glitter sakte gled inn og forsvant under sofaen ved funkis-hylla. Og da en av eiketre-grenene mine plutselig var mye kortere. Mye av julepynten var blitt borte på mystisk vis litt tidligere her. Men da har jeg jo fått forklaringen.

Valgets kvaler henger over meg. Skal jeg la jul være jul, og hedre den stille høytiden? Sånn litt peace og fred og nestekjærlighet og sånn. Eller skal jeg sette alle kluter til, billedlig talt. Dra fram det jeg har av arsenal! Og sprenge de små lodne djevlene til himmels! 

Eller jeg kan ta den sleipe utveien. Overlate alt til Svensken. La ham støvsuge og vaske over gulvene. Sånn at jeg slipper å høre skrikene fra fortvilte hybelkaniner. Setter på litt julemusikk for å overdøve, tenker jeg.

-o-o-o-o-o-

De som kjenner The Monsters vet at det alltid er mer eller mindre småkaotisk her i Monsterheimen. Jeg er ikke så flink til å rydde. Og det blir heller ikke noe bedre av at de jeg deler hus med ikke er så dyktige de heller. Jeg skal innrømme at jeg ikke helt klarer å holde unna alt husarbeidet i hverdagen. De som kjenner meg vet hva grunnen er. Og de som ikke kjenner meg så godt, får tro hva de vil. 

Noen dager er bra og andre er ikke så bra. Og de dagene som er bra bruker jeg heller til fine ting enn på husarbeid.. Det er vel ikke så ille ille her. Men jeg skal innrømme at det ligger støvdotter og smårot rundt om og forbi. Dette er et hybelkanin-vennlig hus.
Den fantastisk kaotiske adventstiden er over oss. Og jaggu har den smittet seg inn i Monsterheimen også! En flyr hit og dit som hodeløse fjærkre, fordi en skal rekke så mange ting. Julegavene gjorde jeg meg mer eller mindre ferdig med i sommer. Supplerte litt i høst. Men som alltid dukker det opp noe en har glemt.. Men heldigvis var det raskt ordnet. Nå er det bare å vaske og rydde huset igjen.. Hurra! Og så må jeg bake. Enda mer hurra! NOT! Men jeg bør i alle fall få ferdig noe til søndag da. I tilfelle noen våger seg utover på kaffebesøk på ettermiddagen.

Red alert!! Det er en tenåring til i huset her til mandag. Gulp! Monsterbarnet, som en gang gikk under navnet Lille Monster, er i ferd med å ikke være så liten lengre. Ikke så mye barn heller. Det blir vel mer demonyngel etter hvert som puberteten utvikler seg, tenker jeg.. Men til nå har ting vært forholdsvis rolig. Om hun slekter på mor si, så kan det nok bli turbulente forhold her i framtiden.. Vi får se.

Morgendagen blir forhåpentlig litt effektiv, om formen er bra. Skal prøve å snekre sammen noen småkaker og litt godteri. Stua og gangen nede skal ryddes. Så får jeg se hva annet jeg får rota meg til. Det blir sikkert en kaninjakt her i kveldingen. Uansett hva om blir gjort her i Monsterheimen denne helgen, så blir det jul uansett om vi vil eller ikke.

Forresten; Jeg ønsker meg flere håndgranater til jul. Og en bazooka til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar